Jakie procesy można i warto automatyzować?

Odpowiedź

Przygotowując się do projektu implementacji RPA (Robotic Process Automation) należy wytypować procesy-kandydatów mające największy potencjał robotyzacyjny.
Na początku warto skupić się na „nisko wiszących owocach”, takie które łatwo zautomatyzować i które zapewnią największy zysk albo oszczędności.

Jedną z zalet RPA jest uniwersalność, która sprawia, że technologia może być zastosowana w każdej organizacji z dowolnej branży. Chociaż procesy kadrowe czy płacowe realizowane w bankach czy firmach produkcyjnych różnią się mają jednak pewne cechy wspólne, która sprawiają, że mogą zostać zrobotyzowane.

Jak wytypować procesy – kandydatów do robotyzacji:

-> Przede wszystkim należy zadać pytanie czy mamy do czynienia z powtarzalnych zadaniem, w którym wykorzystywane są jedynie informacje dostępne w systemach cyfrowych. Zadania tego typu nie zmieniają się w czasie.

-> Trzeba także upewnić się czy proces podejmowania decyzji związany z wykonaniem danego zadania da się opisać regułami – roboty nie potrafią samodzielnie podejmować decyzji, kierują się jednoznacznymi regułami, które dla nich stworzymy.

-> Znacznie ma także to ile czasu zajmuje ludziom wykonanie zadań w obrębie procesu a także czy skala procesu jest duża – najprawdopodobniej nie ma sensu angażować jeśli mamy do przetworzenia kilka zamówień czy faktur na miesięcznie.

Procesy, które można i warto automatyzować to takie, które nie wymagają ludzkiej interwencji. Oczywiście, zaangażowanie człowieka do obsługi wyjątków jest konieczne, to największy potencjał robotyzacyjny mają takie, w których interwencje ludzi mają właśnie wyjątkowy charakter. Dzięki temu organizacja odniesie największy korzyści.

Podsumowując, warto automatyzować procesy, które są:

  • manualne i powtarzalne
  • oparte na regułach
  • z cyfrowym wejściem
  • o niskim wskaźniku wyjątków
  • przetwarzające dużą ilość danych

Takie procesy znajdziemy w wielu obszarach np. w finansach, zarządzaniu łańcuchem dostaw, IT, kadrach czy obsłudze klienta.

Przykładowy automatyzowanych procesów to:

  • Wprowadzanie zamówień do systemu ERP
  • Księgowanie faktur, wyciągów bankowych
  • Obsługa procesu windykacji
  • Pobieranie i konsolidowanie danych z wielu systemów
  • Weryfikacja płatności za faktury
  • Onboarding pracownika
  • Przetwarzanie formularzy urzędowych
  • Rozliczanie delegacji

Polecane artykuły

Pomimo początkowych trudności, RPA napędza cyfrową transformację dystrybutora IT

Pomimo początkowych trudności, RPA napędza cyfrową transformację dystrybutora...

Tarsus Distribution to najdłużej działający dystrybutor IT w Afryce Południowej.

Jak roboty pomagają usprawnić ochronę zdrowia

Jak roboty pomagają usprawnić ochronę zdrowia

W miarę jak rośnie liczba pacjentów, wyzwania, z jakimi muszą mierzyć...

Fabryka robotów sposobem na transformację biznesu Orange Spain

Fabryka robotów sposobem na transformację biznesu Orange Spain

W założeniach zapoczątkowanej w 2016 r. głębokiej transformacji biznesowej Orange Spain...